Voor musea ontwikkel ik op regelmatige basis educatieprogramma's en -tools. Mijn doel is activiteiten te ontwikkelen die bezoekers intrinsiek prikkelen en relaties te leggen met de belevingswereld van de doelgroep. Of dit nu kinderen of volwassenen zijn in de context van vrije tijd of onderwijs, ik ben er van overtuigd dat leren het meest vanzelfsprekend gaat wanneer we intrinsiek meer willen ervaren, doen of weten.
Voor informatie, een aanvraag of afstemming van een project kun je hier contact opnemen.
Hieronder vind je een beeldimpressie van enkele projecten, klik hier om mijn volledige CV te bekijken.
ZOMERWEEK 2019 in Museum Rijswijk. Een week waarin kinderen tussen de 7 en 12 jaar elke dag kunst bekijken, maken en presenteren. Iedere dag stond een andere kunstenaar van de Textiel Biënnale en materiaalonderzoek centraal. Het weekprogramma en de activiteiten zijn ontwikkeld in samenwerking met De Mobiele Kunstbrigade.
KiS (Kunst in School) 2019. In opdracht van Rijswijkse culturele instellingen: Museum Rijswijk, Kunstuitleen Rijswijk en Stichting Trias Centrum voor de kunsten mocht ik in samenwerking met Haaglanden Beweegt een doorlopende leerlijn beeldende kunst ontwikkelen voor de groepen 1 tot en met 8 van het basisonderwijs in Rijswijk Zuid-Holland. Een doorlopende leerlijn waarbij de leerlingen jaarlijks afwisselend lessen op school en bij een culturele instelling in Rijswijk krijgen aangeboden.
De pilot van KiS werd in samenwerking met basisschool Het Kristal in Rijswijk uitgevoerd. De pilotlessen zijn verzorgd door Ben Stolk, Mariska Mallee, Annemieke Fierinck en mij zelf. Op de foto's is zijn de Mondriaan-bouwstenen te zien die groep 1-2 maakten. Hierbij bedachten de leerlingen hoe een 2D schilderij van Mondriaan eruit zou zien wanneer het werk 3D zou zijn en nog 3 extra zijkanten en een boven- en onderkant zou hebben. Tijdens de pilotles in de Kunstuitleen bouwden de leerlingen met hun bouwstenen een 'ateliergebouw' wat zij bij een kunstwerk van Mondriaan vonden passen. Daarna kozen zij een kunstwerk uit de collectie wat zij in hun 'ateliergebouw' vonden passen. De juf van de klas mocht uit de keuzes van de leerlingen een kunstwerk kiezen dat een paar weekjes op school mocht logeren.
Werkvormen-database Stedelijk Museum Amsterdam 2015-2016; Een database met werkvormen voor rondleiders om snel een rondleiding op maat samen te stellen of een werkvorm te vervangen wanneer er onverwacht een kunstwerk op zaal is gewisseld.
Taalkaarten voor in de klas ter voorbereiding groep 3 op het museumprogramma 'Kletsen en Babbelen' 2011 - Centraal Museum Utrecht. De oude items zijn terug te vinden in het 17e eeuwse poppenhuis van Petronella de la Court, de onderste items zijn hedendaags.
Voor informatie, een aanvraag of afstemming van een project kun je hier contact opnemen.