MUSEUMEDUCATIE


AANBOD

Rondleidingen - museumlessen & workshops

Ontwikkeling educatieprogramma’s & -tools

Projectleiding educatie-activiteiten

 

Voor informatie, een aanvraag of afstemming van een opdracht kun je hier contact opnemen.  

 


REFERENTIES

‘Leontien heeft talenten als docent en beleidsmaker, ze is ontzettend waardevol in de organisatie en heeft een visie als gepassioneerd beeldend docent. Daarnaast ken ik haar als een ontzettend prettig persoon vanwege haar heldere communicatie. Ze vormt een waardevolle schakel in elke groep, een geboren leider.’ 

 

Berend Jan van Zwieten - Adjunct directeur DONS  (Doorlopende

                                                                                      Ontwikkeling Na School)


'Voor de tentoonstelling "Uncommitted Crime" heeft Leontien in korte tijd en met weinig middelen een prikkelend educatieprogramma weten te maken. Met veel energie, plezier en een kritische blik kreeg ze de kinderen aan het discussiëren over ethische vragen die de kunstwerken in de tentoonstelling opriepen.' 

 

Laura Mudde - Freelance kunsthistoricus en curator 

 


'Leontien is enthousiasmerend naar bezoekers en collega's. Het is prettig samenwerken, de vrijwilligers en collega's weten wat ze van haar kunnen verwachten. Een interne en externe ambassadeur in ons museum.'

 

Dorine van Kampen - Hoofd Publieksbegeleiding Stedelijk Museum Amsterdam


‘Leontien weet haar enorme kennis te gebruiken en om te zetten naar de belevingswereld van kinderen. Haar aanstekelijke enthousiasme en creativiteit raakt kinderen én volwassenen. Met haar ideeën en opbouwende kritiek (kan ook feedback) laat ze zien dat ze ook buiten haar vakgebied waardevol is voor elke organisatie.’

 

Bart Hanemaaijer - Locatiemanager DONS 4


'In haar tijd bij het Stedelijk heb ik Leontien leren kennen als een aanpakker, inventief en bevlogen. Een uitstekende rondleider en museumdocent.' 

 

Hanna Piksen - Voormalig Senior medewerker educatie Stedelijk Museum Amsterdam


'Leontien toont een grote mate van betrokkenheid en neemt haar werk zeer serieus. Naast dat ze rondleidingen in het museum verzorgt, heeft ze ook diverse onderwijsprogramma’s ontwikkeld. Ze denkt mee en kijkt tegelijkertijd verder, waarbij ze altijd zo volledig mogelijk wil zijn.' 

 

Frouke Jorna - Medewerker Onderwijs & Talentontwikkeling Stedelijk Museum Amsterdam



DOELGROEPEN

Families

Primair onderwijs

Voortgezet onderwijs

Bijzondere doelgroepen 


SPEERPUNTEN

· Kunstwerken staan centraal

· Ervaring staat centraal bezoekers intrinsiek prikkelen

· Intrinsieke motivatie prikkelen

· Individuele aandacht richting bezoekers

· Bijdragen aan het van zelfvertrouwen van bezoekers met betrekking tot kunst

· Relaties leggen met het persoonlijke en dagelijks leven van bezoekers

· Reflectiemomenten en verbanden leggen met bezoekers

· Maatschappelijke relevantie van onderwerpen

· Aansluiting bij primair en secundair onderwijs


WERKERVARING 

Kunstgebouw

Ontwikkelaar, docent KIJK|KUNST & DOE|KUNST


Museum Boijmans van Beuningen

Museumdocent-rondleider p.o., v.o., volwassenen, families


Cultuureducatiegroep Leiden

Cultuurdocent primair onderwijs


Stedelijk Museum Amsterdam

Ontwikkelaar, projectleiding, museumdocent-rondleider p.o., v.o., families  


De Stichting Koninklijk Paleis 

Museumdocent-rondleider p.o., v.o. volwassenen


Rietveld Schröder Huis

Rondleider v.o., volwassenen & families


Centraal Museum Utrecht

Ontwikkelaar, museumdocent-rondleider p.o., v.o. & families


Centraal Museum Utrecht

Docentkmodeltekenen werkplaats Het Bloemaerteffect volwassen en kinderen


Bekijk hier mijn volledige CV.


AlS KUNSTEDUCATOR BEN IK BEKEND MET DE VOLGENDE METHODES & ONTWIKKELINGEN IN HET MUSEUMVELD:

 

SYMPOSIUM: RONDLEIDEN IS EEN VAK 2017